aliyeh.heybatii
دنبال کننده
78
پست
691
کمک می کنم رابطه بهتری با فرزندت داشته باشی روانشناس و درمانگر تخصصی کودک و نوجوان مشاور والدین /نویسنده کتاب فرزندپروری آگاهانه مشاوره ۰۹۱۵۷۵۵۳۶۲۶
پست های مشابه
aliyeh.heybatii
. هنگامی که بی ادبی کودکان را مشاهده میکنید باید از خود بپرسید که آیا شما رفتار بدی داشتهاید؟ آیا وقت کافی برای فرزند خود صرف کردهاید؟ در صحبت با کودک خود چه لحنی داشتید؟ زمان خود را برای ارتباط با کودک خود صرف کردهاید؟ هدف اصلی این است که کودک خود را تنبیه نکنید، بلکه به او در درک بهتر مسئله کمک کنید. اگر کودکت دلخور و ناراحت است میتوانید در ناراحتی او شریک شوید و او را تسکین دهید، کودک در این شرایط بی ادبی را کنار خواهد گذاشت. یک راز کلی در دنیای فرزندپروری وجود دارد؛ اگر کودکان حس خوبی داشته باشند، رفتار خوبی نیز خواهند داشت. #کودک#تربیت#ارتباط_با_فرزند #فرزندپروری#ارتباط_موثر#مهارتهای_زندگی_کودکان #تنبیه_کودک #حس_خوب#رفتار_خوب_کودک#خشم_والدین#ارتباط#بازی#شادی#سرگرمی#بی_ادبی_کودک #والدین#فرزندان#خانواده#کودک_موفق#عالیه_هیبتی#بیرجند#نکات_ناب_فرزندپروری
28 تیر 1399 09:06:53
0 بازدید
aliyeh.heybatii
. حفاظت از بچه ها در برابر عوامل آسیب رسان در جامعه یکی از اصلی ترین ومهمترین دغدغه های هر والدینی شده همه ما میدونیم که نمیشه بچه ها رو توی خونه محبوس کرد ویا اینکه همیشه و همه جا همراهشون بود از طرفی دیگه نگرانی از کودک آزارها و عوامل آسیب رسان در محیط جامعه دست وپای همه مون رو بسته اما خبر خوش اینجاست مقابله با این عوامل امکان پذیره و راه چاره داره 😊 حالا چجوری؟ الان بهتون میگم اولین و مهمترین مسئله در رابطه با این موضوع رابطه هاست! رابطه والدین با فرزندانشان بزارید یه مسئله ای رو براتون بگم کودک آزارها، به سمت هر کودکی نمیرن و یک سری کودکان خاص رو طعمه قرار میدن وبا برنامه ریزی سراغشون میرن کودک آزارها اغلب برای مدتی کودک مورد نظر رو زیر نظر میگیرن وبعد سراغش میرن حالا سراغ چه کودکانی میرن؟ کودکانی که از عزت نفس پایینی برخوردار هستند و بی دفاع به نظر میرسن،قدرتمند نیستند وفرقی بین غریبه و آشنا قائل نمیشن،به شدت توجه طلب هستند و با هر چیز کوچکی گول میخورن و دنبال محبت هستند حالا اینا چه ربطی به رابطه والدین با کودک داره؟ این ویژگی هایی که گفتم فقط در بچه هایی پیدا میشه که رابطه خوبی با والدینشون ندارن (زمان کیفی به بهبود ارتباط خیلی کمک میکنه ، عزیزانی که پیش من مشاوره میان در جریان هستند که چقدر تاکید میکنم روی این تکنیک....) والدینی که سرزنشگرن، اهل مقایسن،کنترلگرند،به فرزندانشون احترام نمیزارن،توجه ومحبت کافی و لازم رو به فرزندانشون ندارن،به جای اینکه توجه مثبت بدن بیشتر توجه منفی میدن، رابطه حاکم بیشتر مبتنی بر ترسه نه حمایت، والدینی که دائم بچه ها رو تهدید میکنن،به خاطر اشتباهاتشون اونا رو سرزنش میکنن همه ی این عوامل باعث خراب شدن رابطه والد فرزندی میشه و در واقع اولین زمینه آسیب که در کودکان شکل میگیره،متاسفانه توسط والدینه! پس اول از همه خیلی زیاد حواستون به رابطتون با فرزندانتون باشه دومین مسئله تربیت جنسی هست اینکه به فرزندانمون یاد بدیم اندامهای جنسی شونو بشناسن و مراقبت از بدنشونو به درستی بهشون یاد بدیم و بتونیم به سوالات جنسی اونها پاسخ مناسب و در خور سن و موقعیت اونها بدیم. ترکیب این دو یعنی رابطه سالم و آموزش صحیح تربیت جنسی فرزندان ما رو از معرض آسیبهای اجتماعی مصون نگه میداره و درصد خیلی زیادی از نگرانی های والدینو کاهش میده. #مراقبت#کودک#تربیت_کودک #تربیت#تربیت_صحیح_فرزند #تربیت_جنسی#اندام های_جنسی #تربیت_جنسی_کودک #رابطه_عاطفی #رابطه_با_ديگران #ارتباط_با_کودکان#ارتباط_با_کودکان #زمان_کیفی #فرزندپروری #اعتماد_به_نفس
07 اسفند 1398 07:09:56
1 بازدید
aliyeh.heybatii
. از زیاد حرف زدن برای فرزندتان جداً خودداری کنید. اگرچه حرف زدن با کودک لازم و مفید است اما زیاد حرف زدن تاثیر سازنده ای ندارد. آنچه را قبلا گفته اید تکرار نکنید! چیزی را که کودک خود می داند، به او نگویید. بیشترمواقع کودک از اشتباهش آگاه است، پیامد طبیعی رفتار، خود بهترین آموزگار است! تکرار موجب اختلال در ارتباط سالم، اوقات تلخی، بگو مگو و استیصال می شود! گاهی هنگام خطای کودک سکوت کنید! « زیاده گویی » مقدمه نشنیدن است . #پرحرفی #کودک#پدر#مادر#ارتباط#روانشناسی_کودک
04 بهمن 1398 06:42:02
2 بازدید
aliyeh.heybatii
. قهر کردن نوعی آزار روانی است که در تربیت کودکان آسیب فراوان به همراه دارد. وقتی با فرزندتان قهر میکنید شخصیت او را نشانه میگیرید. به او این پیام را میدهید که حضور و وجود تو برای من مهم نیست و اگر آنگونه که من میخواهم نباشی تو را دوست ندارم و نمیخواهم. این کودکان معمولا کودکان مضطرب با حرمت نفس پایین خواهند بود . بیتوجهی فعال یک روش درست تربیتی است یعنی شما به کار بد اما بیخطر فرزندتان بیاعتنایی میکنید، مثلا وقتی فرزندتان الکی جیغ میزند یا کلمه زشت میگوید وانمود میکنید نمیبینید و نمیشنوید. #بی_توجهی_فعال #کودکان#تربیت#آزار_روانی#کودکان_مضطرب #حرمت_نفس#اعتماد_به_نفس #آسیب_روانی#قهر#کودک_موفق#فرزندپروری#فرزند_پروری#والدین#والد_آگاه#عالیه_هیبتی#بیرجند#روانشناسی_کودکان
08 تیر 1399 14:56:53
0 بازدید
aliyeh.heybatii
کودکیام را که مرور میکنم، قشنگ ترین قسمتهای آن، تعطیلاتِ آخرِ هفته بود. پنجشنبههایی که با اشتیاقی عمیق، سمتِ خانه میدویدیم و در سرمان هزار و یک برنامه برای این یک روز و اندی بود. و چه بیهزینه شاد بودیم و چه پر شور و جانانه میخندیدیم! برای بچههایِ امروز نگرانم... نگرانم از ذوقی که برای تعطیلاتِ آخرِ هفتههایشان ندارند، از کبرایِ قصه که تصمیمش را گرفت و تویِ همان روزها و حوالیِ دلخوشی و بارانِ بیشیلهی کودکیِ ما، خودش را جا گذاشت، از کوکب خانمی که دیگر نیست، و چوپانِ دروغگویی که شاید یک شب که ما حواسمان نبود، گرگها آمدند و همراهِ ترسهایِ کودکیِ ما، او را دریدند. امروز بچهها ساده نیستند! همهچیز را میفهمند، هیچ غولی را باور ندارند و از هیچ دیوی هم نمیترسند. و من از این ساده نبودن، و من از این نترسیدنِشان، میترسم... ما کودکانگی و لبخند را در کودکیِ خودمان جا گذاشتیم، ما خودمان را و دلخوشیهایِ سادهی خودمان را ادامه ندادیم! و حالا ما مانده ایم و کودکانی که "کودکانه" نمیخندند، که اشتیاقی برایِ هیچچیز ندارند، که حواسشان به نوساناتِ ارز هست و تمامِ اخبارِ ریز و درشتِ روز را میدانند، کودکانی که زودتر از چیزی که فکرش را میکردیم، بزرگ شدهاند... و من از این بزرگ شدنهایِ بیمقدمه میترسم! #نرگس_صرافیان_طوفان #کودکی#خاطرات #تعطیلات_آخر_هفته #اشتیاق #ترس#دلهره#دلخوشی #بزرگ_شدن #پنجشنبه
27 آبان 1400 16:18:26
1 بازدید
aliyeh.heybatii
امد #بهار جان ها... #سال_۹۸ هم تموم شد یه ده روزی هست که دیگه با مراجع و مطب و دفتر خداحافظی کردم این چند سال اخیر همه ی وجودمو برای کارم گذاشتم یعنی آموزش ، درمان در حوزه کودکان و تلاش کردم هر روز بهتر از قبل باشم یاد همه ی آدم های نازنینی که به من اعتماد کردن تو ذهنم باقی میمونه من همشونو دوست دارم ، امیدوارم خودمم براشون دوست داشتنی باقی بمونم . این سالها با دعای خیلی از شما عزیزان موفق بودم اخرین چیزی که میخوام بگم برای پدر و مادرهاست. مراقب بچه هاتون باشید مراقبت،کنترل ومحدود کردن نیست مراقبت،نزدیک بودن به اونهاست چه از لحاظ ذهنی،چه روانی،چه کلامی،چه حمایتی،چه قاطعیت و چه رفتار... به جای گفتن نمیشه بگید بیا با هم فکر کنیم ببینیم چجوری میشه به جای نمیتونی بگید با تلاش قطعا میتونی.. قاطعیت رو بجای پرخاش یاد بگیریم و مسائل رو براشون با منطق توضیح بدیم گاهی بد نیست طعم محدودیت رو بچشند نه همیشه حد ومرز مشخص کردن رو بهشون یاد بدیم اجازه بدید حقشونو بگیرن حتی از شما ازشون به اندازه سن و عقل و احساسشون توقع داشته باشید و تو سالهای نوجوانی همدلشون باشید و کمک کنید جهت درست رو پیدا کنند و زیاد مطالعه کنید تا حرفه ای رفتار کنید باهاشون و وقتی بزرگ شدن حسرت نخورید که ای کاش زمان به عقب برمیگشت و میتونستم جبران کنم ... خلاصه مراقب کودکی کودکتون همه جوره باشید دوستتون دارم و براتون بهترینها رو ارزو میکنم موقع تحویل سال منو از دعای خیرتون بی نصیب نزارید🙏 #سال_۹۹ لطفا با #مردم_سرزمینم کمی مهربانتر باش...
29 اسفند 1398 16:20:14
0 بازدید
عالیه هیبتی
0
0
. تعارض در سبک فرزند پروری والدین یعنی چی؟ با یه مثال توضیح میدم: ما برای کودکمون قانون میگذاریم و بهش میگیم اگر اتاقتو مرتب نکنی امروز نمی تونی کارتون مورد علاقتو ببینی. کودک ما اتاقشو مرتب نمیکنه، ما بهش میگیم طبق قراری که از قبل داشتیم بخاطر اینکه اتاقتو مرتب نکردی از دیدن کارتون محرومی.کودک ما جیغ و داد میکنه، گریه میکنه، میره پیش پدرش و از اون می خواد که بگذاره کارتون نگاه کنه. پدر هم این اجازه رو میده. این یعنی تعارض... یعنی هماهنگ نبودن پدر و مادر در سبک فرزند پروری، و این قضیه میتونه آسیب خیلی بزرگی به فرزند ما بزنه.بچه ها خیلی زود به این قضیه پی میبرند و دیگه به هیچ کدوم از قوانینی که ما براشون میگذاریم توجه نمیکنند. لجباز میشن، چون متوجه میشن که با لجبازی بالاخره یکی از والدین کوتاه میاد و اونو به خواستش میرسونه. پدر و مادر باید با همدیگه صحبت کنند و درباره ی تربیت فرزندشون به یک نظر مشترک برسند. اینو یادتون باشه دو سبک فرزند پروری غلط اما مشابه، بهتر از دو سبک فرزند پروری درست اما متفاوته. #سبکهای_فرزند_پروری #تعارض #قوانین #کودکان #عالیه_هیبتی