mama_jaann
دنبال کننده
361
پست
262
فاطمه نبوی/ مراقبت و تغذیه کودک کارشناس مامایی تجربیات یه مامان ماما آموزش کلی غذای خوشمزه واسه نی نی های ناز
پست های مشابه
mama_jaann
✋🏻سلام روزتون به خير و خوشي😍😍 اين هم ي سوپ خوشمزه و مقوي پرفيبر واسه بچه هايي كه يبوست دارن😋😋 💠سوپ عدس(+٧)♨️ جو:١/٥قاشق غذاخوري گوشت چرخ كرده:٤٠گرم ورميشل يا ماكاروني:١قاشق غذاخوري عدس:١/٥قاشق غذاخوري هويج:نصف عدد كدو:نصف عدد ✅عدس،گوشت،هويج و كدو رو بزاريد با ي ليوان آب بپزه وقتي كه تقريبا پخت جو و ورميشل رو بهش اضافه كنيد و بزاريد تا آبش كم بشه و غلظتش هر اندازه كه دوست داشتيد برسه. 💯با چند قطره ليمو ترش عالي ميشه😋😋 ❌نكته: ➖از همه مدل جو ميتونيد استفاده كنيد. ➖از هشت ماهگي بجاي حو ميتونيد گندم بريزيد. ➖بجاي گوشت چرخ كرده مي تونيد از گوشت خورشتي يا مرغ هم استفاده كنيد. ➖براي مقوي تر شدن ميتونيد از عصاره قلم يا پاي مرغ يا سويق خانگي استفاده كنيد(هايلايت خودت درست كن آموزش هر سه تاش هست) ➖قبلا ي مدل سوپ عدس گذاشتم اين مدل ديگه به همين خاطر شده شماره٢😅😀(هايلايت غذاي+٨ گذاشتمش) اگه واست مفيد بود لا.يك كن و بفرست واسه دوستات تا اونا هم استفاده كنند🥰 🌷اگر از اکسپلور میای حتما فا..لوکن اینجا قراره کلی چیز یاد بگیریم❤️☀️ @mama_jaann @mama_jaann #غذای_خانگی #غذای_کودک #غذای_کمکی #سوپ_کودک #وزنگیری_کودک
28 تیر 1400 08:57:14
301 بازدید
mama_jaann
كودم بين١٢تا٢٤ماهگي چه غذاهايي و چه مقدار از آنها نياز دارد؟اگر كودك شما كمي كمتريا بيشتراز اعداد اشاره شده در راهنما را مصرف مي كند،زياد نگران نباشيد زيرا اين اعداد يك ميانگين كلي است. احتمالا كودك شما در اين دوره كمتر غذا خواهد خوردو اين كاملا طبيعي است. براي مطمئن شدن از اينكه كالري كافي به بدن كودك مي رسد،اين دستورالعمل را به ياد بسپاريد:محققان معتقدند كه كودك در اين بازه سني به ازاي هر سانتي متر قدبه ١٦كالري در روز نياز دارد. -پيشرفت هاي مهم در غذا خوردن كودك مي تواند از قاشق استفاده كند(البته به دست آوردن مهارت بيشتر زمان خواهد برد) -چه غذايي به كودك ١ساله بدهيم؟ •شير كامل •ساير محصولات لبني(پنير پاستوريزه و ماست پرچرب •سرلاك غني شده با آهن •سايرغلات(نان گندم سبوس دار،پاستا،برنج) •ميوه ها(خربزه،زردآلو،گريپ فروت) •سبزيجات(بروكلي و گل كلم پخته م نرم شده) •پروتئين(تخم مرغ،حبوبات،كمي كره ي بادام زميني،قطعات كوچك گوشت قرمز،طيور و ماهي بدون استخوان) •آبميوه(١٠٠درصد طبيعي از مركبات و غير مركبات ) •عسل -چقدر غذا در روز به كودك بدهيم؟ •يك تا يك ونيم فنجان شير،يا يك فنجان ماست،يا٢٨الي٤٢گرم پنير •٨٥ گرم غلات،حداقل نصف آنهاغلات كامل •يك فنجان ميوه(تازه،يخ زده ياكنسرو شده،ميوه هاي تازه رابه قطعات خيلي كوچك برش بزنيد) •آبميوه ي١٠٠درصدطبيعي(١١٠تا١٧٠گرم در روز) •يك فنجان سيزيجات(انواع مختلف سبزيجات پخته شده در برش هاي كوچك) • ٥٦ گرم پروتئين(هر٢٨گرم پروتئين برابراست با ١لايه ژامبون،يك سوم سينه مرغ،يك چهارم تن ماهي،يك چهارم فنجان حبوبات پخته شده يا يك تخم مرغ) *نكات تغذيه اي* در گذشته متخصصين معتقد بودند كه كودكان در اين سن نبايد ماهي،تخم مرغ يا كره ي بادام زميني بخورند زيرا ممكن است دچار حساسيت غذايي شوند؛ اما تحقيقات اخير نشان مي دهد كه هيچ دليل موجهي براي اثبات اين ادعا وجود ندارد. اگر در خانواده خود سابقه ي حساسيت غذايي داريد،با پزشك كودك در اين زمينه مشورت كنيد #غذاي_كودك #١٢ماهگي #١سالگي #٢سالگي #عسل_طبیعی #غذاي_بچه #سن#تغذيه_سالم #مادرانه #غذاخوردن #اشتها
17 مهر 1399 05:35:35
25 بازدید
mama_jaann
مهمترین فواید قطره آهن چیست ؟ آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که موجب اکسیژن رسانی بهتر خون در بدن می شود. کمبود آهن باعث کمخونی (آنمی) میشود که این کمخونی علایمی شامل خستگی، ضعف، رنگپریدگی پوست، کوتاهی تنفس، کاهش توانایی تمرکز، سرگیجه و افزایش ضربان قلب دارد. علت تجویز قطره آهن نوزادان چیست؟ یکی از شایعترین کم خونیهای نوزادی، کم خونی فقر آهن است. آهن با هموگلوبین گلبولهای قرمز وظیفه اکسیژن رسانی را به کل بدن بر عهده دارد. هنگامی که نوزاد متولد میشود و به مدت شش ماه از شیر مادر تغذیه میکند، آهن بدن او تامین میشود و نیازی به دریافت قطره آهن نوزادی نمیباشند. اما بعد از شش ماهگی برخی کودکان با تجویز پزشک، نیازمند دریافت آهن هستند. نقش کمبود آهن در سلامت بدن نوزاد چیست؟ آهن با هموگلوبین خون وظیفهی اکسیژن رسانی به سلولهای بدن را انجام میدهد و کمبود آن عوارض زیر را به دنبال دارد: * کاهش رشد طبیعی نظیر قد و وزن و غیره * پایین آمدن بهره هوشی نوزاد * پایین آمدن قدرت یادگیری کودک * کاهش قدرت تمرکز کودک * پایین آمدن مقاومت بدن در برابر بیماریها * ایجاد خستگی زودرس * احساس ضعف و بی حالی * پایین آمدن اشتهای کودک بعد از دادن قطره آهن میتوان به کودک شیر داد؟ بعد از مصرف، بلافاصله به کودک شیر ندهید چون جذب آهن را به تاخیر میاندازد. خیلی از بچهها طعم این قطره را دوست ندارند. این قطره را چطور باید به کودک داد؟ بهتر است قطره آهن به وسیله قطرهچکان در خلفیترین قسمت زبان چکانده شود تا بلافاصله بلعیده و کمتر با بزاق مخلوط شود. توصیه میشود پس از مصرف کمی به کودک آب بدهید تا محیط دهان کاملا تمیز شود. در بچههای بزرگتر میتوان قطره آهن را با آبمیوههایی مانند سیب و پرتقال مخلوط کرد و با نی به بچه داد. مصرف این قطره باید از چند سالگی شروع شود؟ از آنجا که در دوران جنینی، هموگلوبین بدن از طریق خون مادر تامین میشود و ذخیره آن تا سن 6 ماهگی در بدن کودک باقی میماند؛ پزشکان، زمان لزوم استفاده را از 6 ماهگی تا 24 ماهگی میدانند. درپست بعدي درباره اينكه چگونه از سياه شدن دندان با قطره آهن جلوگيري كنيم صحبت خواهيم كرد🌹 #قطره_آهن #رشد #کودک_باهوش #دندانپزشکی_کودکان #اکسیژن #کم_خونی #خستگی #غذاي_كودك #غذاي_كمكي #غذاي_بچه #کودک_خلاق
20 مهر 1399 11:30:42
50 بازدید
mama_jaann
سلام يكي از دلايل اصلي گريه نوزادان نفخ يا همون كوليك هست كه به جز دارو با يكسري راهكارهاي ساده ميشه درمانش كرد.✌🏻😌 1️⃣گرفتن آروغ نوزاد بعد از هر بار شیردهی 2️⃣استفاده از کیسه آبگرم(حواستون باشه پوست کودک نسوزه)یا حوله گرم بر روی شکم کودک 3️⃣ماساژ ملایم و آرام دور ناف،جهت عقربه ساعت 4️⃣انجام حرکت آرام دوچرخه 5️⃣برای چند ثانیه پای نوزاد را به داخل شکمش جمع کنید و رها کنید(۶-۷مرتبه تکرار) 6️⃣خواباندن کودک به روی شکم و قرار دادن شکم او روی ساعد دست والدین ونوازش کمر او 7️⃣قبل از گرسنه شدن کودک به او شیر دهید تا با عجله شیر نخورد و هوا وارد معده او شود. 8️⃣در کودکان شیر خشکی پس از مخلوط کردن پودر و آب چند دقیقه درب شیشه را باز کنید تا حباب و هوا از بین برود. 9️⃣در آخر و موارد شديد بايد طبق نظر پزشك دارو مصرف شود. لطفا از پست هامون حمايت كنيد تا پست هاي بعدي واستون نشان داده بشه❤️❤️ @mama_jaann @mama_jaann #كودك #کودکانه #غذاي_كودك #كوليك #رشد_كودك #تغذيه_كودك
19 فروردین 1401 18:46:33
372 بازدید
mama_jaann
سلام مامانا حتما سوال خيلي هاتون هست كه اخه چرا بايدبه بچه به اين كوچكي هر چند وقت يكبار واكسن بزنيم و ني ني مون هم انقدر اذيت بشه نميشد بزاريم بزرگ تر بشه؟؟ جواب شماي نازنين نه مي باشد🙂 حالا خدمتتون عرض مي كنم چرا!!! سيستم ايمني كودك شما به طور كامل شكل نگرفته است.وظيفه هر پدر مادري است كه فرزند خود را در برابر بيماري هايي كه واكسن انها ساخته شده است واكسينه نمايد تا از ابتلاي بيماري هاي سخت در كودكي و بزرگسالي او را ايمن كندتزريق تعدادي از واكسن ها در سال اول زندگي كودك انجام مي شود برای اینكه با برخي واكسنهاایمنی كافی و بمدت طولانی بدست آید، بایستی این واكسنها ابتدا درچند نوبت تزریق گردند و برای جلوگیری از كاهش سطح آنتیبادی و ادامه ایمنی اغلب لازم است كه تزریق واكسن در آینده یادآوری شود. چه کودکانی نباید واکسن بزنند؟ اگر کودک شما سرماخورده است، مشکلی برای واکسیناسیون او وجود ندارد اما اگر خیلی مریض باشد ممکن است پزشک صبر کند. حتما اطمینان حاصل کنید که پزشک پیش از انجام واکسیناسیون میداند فرزند شما بیمار است. کودکانی که مبتلا به سرطان یا برخی مشکلات سیستم ایمنی هستند نباید آن واکسنهایی مانند واکسن آنفلوآنزا، آبله مرغان و MMR را دریافت کنند. بنابراین پزشک باید وضعیت سلامت کودک را بداند. فرزند شما واکنش آلرژیک شدید نسبت به واکسن قبلی داشته نباید دوباره آن را دریافت کند. حتی اگر کودک نسبت به موادی مانند تخم مرغ، ژلاتین و برخی انواع آنتیبیوتیکها حساسیت داشته باشد نباید واکسن دریافت کند. در نوزادان نارس با وزن كمتر از ٢كيلوگرم،برنامه واكسن هپاتيت ب بايد در چهار نوبت،بدو تولد،يك ماهگي،دو ماهگي و شش ماهكي انجام شود. ممنون كه اون قلب بي رنگ رو واسم رنگي ميكنيد و به عزيزاني كه ني ني كوچولو دارن ارسال مي كنيد🌹❤️ #واكسن_نوزاد #كودك_سالم #پيشگيري #درمان #دارو #سلامتي_نشاط #تب #مادر_کودک @mama_jaann
26 مهر 1399 07:16:26
165 بازدید
mama_jaann
✋🏻سلام عزيزان به درخواست مادر هايي كه تازه ميخواستن غذاي كمكي كوچولوشون رو شروع كنن امروز طرز تهيه فرني رو دوباره گذاشتم😍 ورق بزنيد و ويدئو كامل مراحل پخت رو ببينيد😍 ✅آموزش واسه كودكي كه تازه ميخواد غذاي كمكي رو شروع كنه:😍 ي قاشق مربا خوري آرد برنج رو با ي نصف استكان آب ميزاريم رو حرارت كم تا به مدت ١٠-١٥دقيقه بپزه بعد از اينكه غلظت ش كمي از شير مادر بيشتر شد ي تكه كوچولو نبات و ي سر قاشق چاي خوري كره اضافه مي كنيم واز رو حرارت برميداريم و ميزاريم خنك بشه.اگه دوست داشته باشي ميتونيد به اندازه١٠تا٣٠ سي سي شير خشك يا ٥قاشق مرباخوري از شير خودتون بهش اضافه كنيد🥰😘 به مرورمقدار و غلظت فرني بيشتر ميشه👌🏻 ⁉️فقط چندتا نكته كه پايين عرض مي كنم:👇🏻 1️⃣بهتره واسه شروع از شيرگاو واسه پخت فرني استفاده نكنيد چون هنوز معده كودك به غذا عادت نداره و ممكن واسش سنگين باشه.فعلا فقط با آب بپزيد اما اگه خواستيد باشير درست كنيد فقط كافيه به جاي آب شير🥛بريزيد😍 2️⃣بزاريد فرني كامل خنك بشه و بعد شير خشك يا شيرمادر رو اضافه كنيد. 3️⃣خيلي كم نبات هم سردي برنج رو ميگيره هم كودك ترغيب به خوردن فرني ميشه😋 4️⃣كره از ايجاد يبوست جلوگيري ميكنه و ميشه به جاش از روغن زيتون هم استفاده كرد🧈 5️⃣طرز تهيه آرد برنج خونگي هم كه قبلا گذاشتم(هايلايت غذاي٦ماهگي رو ببين)😚 ممنون از حمايتتون❤️🌹 ⁉️شما چند ماهگي غذاي كوچولوتون رو شروع كرديد؟ 🌹اگر از اكسپلور مياي حتما فا..لو كن اينجا قرار كلي چيز باهم ياد بگيريم❤️😍 @mama_jaann @mama_jaann @mama_jaann #غذای_کمکی_کودک #فرنی_آرد_برنج #شروع_غذای_کمکی #حريره_بادام #کودک #غذای_شش_ماهگی❤ @mama_jaann
22 اسفند 1399 17:35:04
615 بازدید
Fatemeh Nabavi
0
4
سلامشبتون بخیر✋🏻 💜چون سوال های درباره ی شیر پاستوریزه خیلی زیاد بود گفتم ی پست درباره ش بزارم🤓 ✅شیر از اون مواد غذایی هست که بخاطر سخت هضم بودنش واسه بچه های زیر یکسال به صورت نوشیدنی توصیه نمیشه و امکان حساسیت زا بودنش هم بالاست پس حتما حتما با تست حساسیت ۳-۵ روزه و با مقدار کم برای کوچولوتون شروع کنید🥛 کلا شیر و لبنیاتغیر پاستوریزه توصیه نمیشه مخصوصا زیر دوسال ولی اگه هیچ راهی ندارید حتما حتماشیر رو قبل از مصرف۲۰دقیقه بجوشونید.✅ ⛔️مصرف بیش از حد شیر میتونه باعثکم خونی بشه🥺 حتما ابن پست رو با عزیزانتون به اشتراک بزارید و قلب بی رنگمون رو قرمز کنید. خوشحال میشم پیج ما رو دنبال کنید😍🥰 @mama_jaann @mama_jaann #تغذيه_كودك #شيرخوارگان #شير_خشك #شير_مادر #شير_پاستوريزه #غذاي_كودك #غذاي_كودك_يكسالگي #لباس_يلدا_كودك