dr.lidamohammadpour
دنبال کننده
166
پست
114
دکتر لیدا محمدپور جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
پست های مشابه
dr.lidamohammadpour
. #غربالگری_سه_ماهه_اول غربالگری سه ماهه ی اول از هفته ۱۱ تا ۱۳هفته و ۶روز قابل انجام است و در تشخیص #سندرم_های_۱۸ و ۱۳ و ۲۱ کمک کننده است و روش انتخابی combined test است که شامل انجام سه مورد زیر است: 🎲#سونوگرافی_NT یا همان بررسی پشت گردن جنین 🎲#آزمایش_دابل_مارکر که شامل چک دو مورد است: آزمایشات💮Free_BHCG و 💮PAPP_A 🎈انجام سونوگرافی بر انجام آزمایشات مقدم است. افزایش NT یا همان ضخامت پشت گردن در جنین می تواند با سندرم داون(تریزومی ۲۱) در ارتباط باشد. یک فرد باردار در هر سنی می تواند بچه ای با #سندرم_داون داشته باشد ، اما با بالا رفتن سن این احتمال بیشتر می شود. در دوقلویی و چند قلویی بهترین روش انجام سونوگرافی NT است. 🛑انجام غربالگری کاملا اختیاری است و با مادران در مورد انجام آن و مزایا و معایب انجام آن مشاوره می شود. #غربالگری_بارداری #غربالگری_اول #مراقبت_های_بارداری #دکترلیدامحمدپور
25 مرداد 1400 17:12:45
363 بازدید
dr.lidamohammadpour
. در هر #سیکل_قاعدگی #تخمک_گذاری اتفاق میفته و بعد از تخمک گذاری پوسته ی تخمک اگر بارداری اتفاق نیفته جذب میشه و از بین میره و اگر بارداری اتفاق بیفته میشه #جسم_زرد یا #کورپوس_لوتئوم و #پروژسترون تولید میکنه که برا پوشش آندومتر و لانه گزینی لازمه. 🎲🎲تا هفته ی ۷ تا ۹ حاملگی تولید پروژسترون برای حفظ حاملگی توسط جسم زرد انجام میشه تا بعدش #جفت این وظیفه ی مهم رو به عهده بگیره.پس اگر اشتباهی قبل ۹ هفته جسم زرد(شبیه به کیست در سمت راست یا چپ) برداشته شه سقط اتفاق میفته. 💮#زایمان_زودرس یعنی زایمان قبل از هفته سی و هفت حاملگی میتونه ۹ تا ۱۲ درصد از زایمان ها را در سراسر جهان شامل بشه و علت اصلی مشکل دار شدن نوزادان هست. 🙋♀️دیده شده مکمل پروژسترون در مادران باردار تک قلو،با سابقه ی زایمان زودرس قبلی و دهانه رحم کوتاه(کمتر از ۲۵ میلی متر) میتونه زایمان زودرس رو کم کنه. پس کیا باید برای جلوگیری از زایمان زودرس پروژسترون استفاده کنن؟ 🎲🎲کسی که الان #تک_قلو بارداره ولی سابقه زایمان زودرس رو تو بارداری قبلی داره حتی اگه طول دهانه رحم نرماله بهتره از هفته ی ۱۶ تا ۲۰ حاملگی آمپول هیدروکسی پروژسترون کاپروات(#پرولوتون) عضلانی هفتگی یا شیاف پروژسترون روزانه شروع بشه و تا هفته ی ۳۶ ادامه پیدا کنه🤰🙋♀️حالا اگه این خانوم طول دهانه رحمش کمتر از ۲۵ بود باید سرکلاژ بشه. 🎲🎲کسی که الان تک قلو بارداره و سابقه ی زایمان زودرس داره و الان دهانه رحمش هم کمتر از ۲۰ میلی هست👈شیاف پروژسترون هر شب از زمان تشخیص تا ۳۶ هفته ی بارداری استفاده کنه 🛑🛑در حاملگی دوقلویی که سابقه زایمان زودرس نداره و طول دهانه رحم هم خوبه نیاز به پروژسترون نداره🙋♀️ 🛑🛑در حاملگی دو قلویی که دهانه رحم کوتاهه شیاف پروژسترون میتونه تا حدی کمک کننده باشه. 🛑🛑در حاملگی دو قلویی با سابقه ی زایمان زودرس هم آمپول پروژسترون از ۱۶ تا ۲۰ هفتگی شروع و تا هفته ی ۳۶ ادامه میدیم.از شیاف پروژسترون هم میتونیم کمک بگیریم. 🛑🛑تو کیسه آب پاره ها پروژسترون هیچ جایگاهی نداره🙋♀️ 🎲🎲🎲به کیا نباید پروژسترون بدیم؟ در موارد سرطان تخمدان و پستان،بیماری کبدی و فشارخون کنترل نشده. 🙋♀️کیا الان پروژسترون استفاده میکنن؟ 🙋♀️کیا سابقه ی زایمان زودرس دارن؟ 🙋♀️سوالاتتونو کامنت کنین و از تجربیاتتون بگین #دکترلیدامحمدپور
14 مهر 1400 10:20:27
690 بازدید
dr.lidamohammadpour
. در #بارداری هر نوع #درد در #شکم و #لگن که #ناگهانی باشه و همراه با #استفراغ و #تب و #خونریزی باشه باید مراجعه کنیم پزشک🙋♀️ در اوایل بارداری ، #کشش طبیعی #رباط_گرد ممکن است با #درد_لگن همراه باشد. #رباط_گرد چیه؟دوتا عضو طناب مانند در دو طرف #رحم که رحم رو داخل لگن به کشاله ی ران متصل میکنن و از رحم حمایت میکنن.تو بارداری رحم که بزرگتر میشه باعث کشش تو این طناب ها میشه و باعث #اسپاسم و درد میشه. درد رباط گرد👈 بیشتر در سمت راست شایع است و گاها دو طرفه هست. خونریزی و تب وجود ندارد. 🤰این درد، نوعی درد شدید یا احساس ضعف هست که اغلب در ناحیه پایین شکم یا کشاله ران در یک یا هر دو طرف بدن احساس میشه و یکی از شایعترین شکایات در دوران بارداری است و بخش طبیعی بارداری محسوب میشود. 🎲🎲درد رباط گرد در سه ماهه دوم و از هفته ی ۱۴ تا ۲۷ بارداری رخ میده و ممکنه در حد چند ثانیه طول بکشه ولی گاها ساعت ها ادامه داره. 🛑حرکات سریع و ناگهانی مثل عطسه،سرفه،غلت زدن روی تخت و از جا برخاستن ناگهانی بدترش میکنه. پس از انجام حرکت ناگهانی خودداری کنید و به آهستگی و آروم آروم کارهاتونو انجام بدین. 🛑از بلند کردن وسایل سنگین و ایستادن طولانی مدت بپرهیزید.که به کاهش فشار بر رحم و رباط های گرد کمک می کند. 🛑اگه خواستین سرفه،عطسه کنید یا بخندید ابتدا سعی کنید به جلو خم بشید و دست هاتونو زیر شکمتون و روی کشاله ی ران بگیرین. 🎲🎲میتونین برای تسکین درد با مشورت پزشکتون قرص #استامینوفن بخورین. 🎲🎲گاها #یوگا و ورزش های کششی میتونن به تسکین این درد کمک کنند. 🎲🎲حوله گرم یا حمام هم راهکار مفیدی است. اما از آنجا که گرمای زیاد میتونه برای جنین خطر داشته باشه، بدون مشورت پزشک این کار رو انجام ندین. 💮💮مایعات زیاد مصرف کنین و موقع خواب از بالش بارداری استفاده کنین🙋♀️ 🤰شما تو بارداریتون این درد رو تجربه کردین؟ 🤰چیکار کردین که بهتر بشین؟ تجربیات خودتونو تو کامنت بنویسین که بقیه مامانا هم ازشون کمک بگیرن🙋♀️ #دکترلیدامحمدپور #جراح_متخصص_زنان_زايمان_نازايى #درد_لگن_در_بارداری
11 مهر 1400 11:29:42
944 بازدید
dr.lidamohammadpour
. اندازه گیری #NT (#شفافیت_گردنی)در غربالگری پیش از تولد #سندرم_داون به عنوان بخشی از آزمون ترکیبی سه ماهه اول است وحداکثر ضخامت ناحیه شفاف زیر جلدی بین پوست و بافت نرم روی ستون فقرات جنین در پشت گردن است. افزایش ضخامت NT یک ناهنجاری جنین نیست ، بلکه نشاندهنده افزایش خطر است. با افزایش طول سری_دمی(CRL) به طور طبیعی NT هم بیشتر میشه. افزایش غیرطبیعی NT(nuchal translucency) در اثر تجمع مایع و به علل مختلف اتفاق میفته:یک دلیل مهم ان سندروم داون هست که بافت خاصیت اب دوستی داره و ورم و ادم زیاد میشه و nt افزایش پیدا میکنه.از علل دیگش سندرم ترنر،رشد غیر طبیعی سیستم لنفاوی،بیماری قلبی میتونه باشه. هر چه NT بیشتر باشه ناهنجاری های همراه مثل آنومالی های قلبی و اسکلتی هم بیشتر میشه. برای اندازه گیری NT باید طول سری_دمی یا همون CRL بین ۴۵ تا ۸۴ باشه. 🛑🛑 اگر اندازه گیری NT سه میلیمتر یا بیشتر باشد یا بیشتر از صدک 99 باشد ، بیمار باید مشاوره دریافت کند و به او سونوگرافی هدفمند با #اکوکاردیوگرافی_جنین ارائه شود. علاوه بر این ، باید غربالگری DNA بدون سلول (سل فری) ویا تشخیص قبل از تولد مثل آمنیوسنتز نیز توصیه شود. 🌹🌹اکثر جنین هایی که در سه ماهه اول دچار افزایش NT بودن ولی کروموزوم طبیعی داشتن و سونوگرافی هدفمند هم طبیعی بوده،نتایج نرمال داشتن و تاخیر تکاملی نداشتن. #سونوگرافی_سه_ماهه_اول #سونوگرافی_NT
05 شهریور 1400 16:19:14
375 بازدید
dr.lidamohammadpour
. خب اینم پست مخصوص مامانایی که بچشون #پسره 😍🤗 فقط یه چنتا نکته: 💮#کاهش_حرکت_جنین ربطی به جنسیتش نداره و اینجور نیست که اگه جوجتون حرکتش کم بود بگین پسره و ایراد نداره🛑کاهش حرکت و همیشه جدی بگیرین🤗 💮مادر بارداری که #تب داره اول باید علت تبش مشخص بشه بعد #استامینوفن بخوره،چون استامینوفن تب رو که مکانسیم دفاعیه و یه زنگ خطره مخفی میکنه و ممکنه برا مادر و جوجش خطرناک باشه🤗 #اسم_پسرونه_جدید چی بلدین؟😀 اسم پسرتونو چی گذاشتین؟😍 معنی اسمی که گذاشتین چیه؟ پست و بفرستین برا مامانایی که پسر دارن😀 #دکترلیدامحمدپور #پسر_ماهم @alirezamusic_ir
07 مهر 1400 09:46:38
365 بازدید
دکتر لیدا محمدپور
0
0
. #اولین_کشیک_طرح #بیمارستان_امام_خمینی_خوی #جراح_متخصص_زنان_زايمان_نازايی