aliyeh.heybatii
دنبال کننده
78
پست
691
کمک می کنم رابطه بهتری با فرزندت داشته باشی روانشناس و درمانگر تخصصی کودک و نوجوان مشاور والدین /نویسنده کتاب فرزندپروری آگاهانه مشاوره ۰۹۱۵۷۵۵۳۶۲۶
پست های مشابه
aliyeh.heybatii
به نظر شما تهدید بچه کار درستیه؟ آیا تهدید کردن تو درازمدت جواب میده؟ جواب خیلیها به این سوال «نه» هست (که امیدوارم همینجور هم باشه). اما ممکنه در عمل خیلی پایبند به این جواب نباشیم. جملاتی مثل اینکه «بذار بابات بیاد، روزگارت رو سیاه میکنم» «حرف گوش ندی دیگه مامانت/بابات نیستم» «شلوغ کنی میذارمت دم در» جملاتی تهدیدآمیز هستن که گاهی در مواجهه با لجبازی و بدقلقی بچهها عنوان میشن و بعدا هم ممکنه باعث حس پشیمونی تو گوینده بشه. تکرار اینجور جملات باعث: ایجاد حس ترس و ناامنی و رها شدگی تو بچه میشه. ایجاد یک تصویرسختگیر، عصبی، ترسناک و دوست نداشتنی از پدر یا مادر میشه. قانونگریزی و ترس از منابع قدرت. بچه یاد نمیگیره که رفتارهای اشتباه به چه دلیل نباید انجام بشن. اون یاد میگیره تا وقتی یه کسی مراقب رفتارش هست باید از رفتار اشتباه پرهیز کنه (مثل کسانی که در نبود پلیس چراغ قرمز رو رد میکنن). موانعی رو در سر راه رابطه صمیمانه شما با فرزندتون ایجاد میکنه. از نظر اون، شما یه والد عصبانی و سختگیر هستین که تهدید میکنه و از نظر شما، بچهتون لجباز و ناسازگار و اذیت کن هست. راه حل مساله رو یاد نمیگیره. تو بزرگسالیش با تهدید و قهر سعی میکنه به جنگ مشکلاتش بره. یا مثلا به کار بردن جملاتی مثل «اه تو هم که عین باباتی!» این تشبیه سازی: تیشه به ریشه عزت نفس بچه میزنه. روی تصویر بچه از خودش، فردی که باهاش تشبیه شده و شما اثر منفی میگذاره. باعث شکاف عمیقی تو خانواده و روابط میشه. فرصت زیستن به عنوان یک آدم مستقل رو ازش میگیره. چون ناخودآگاه اون همونی میشه که شما ازش میخواین و بهش نسبت میدین. حالا شما بگین که چه جایگزین مثبت و مناسبی برای اینجور جملات مخرب دارین؟ #فرزند#تربیت#والدین#کودک#نوجوان#خانواده#لجبازی#ناسازگاری #ناسازگاری_کودک #تهدید#قهر #جملات_منفی#ابیوز#ابیوز#آزار_روانی #کودک_ونوجوان #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده
22 خرداد 1400 16:36:21
2 بازدید
aliyeh.heybatii
درابتدا باید بدانیم که برای انکه کودک توالت رفتن را بیاموزد باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست کودک بدون اختیار ادرار میکند یعنی مثانه یا روده ها به محض پر شدن خالی می شوند به طور کلی از ۲۸ ماهگی به بعد مغز تکامل پیدا میکند و کودکان میتوانند ادرارشان را کنترل کنند کودکان در ۳ سالگی تقریبا کنترل ادرار ومدفوع را می آموزند اما باز هم کنترل این مساله طی شب کار آسانی نیست و بیشتر کودکان آنقدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند و یا توانایی برخواستن از خواب را ندارند . شبها کودکان را پوشک کنید و برای چند ماه عصر ها که او را میخوابانید مراقب کنترل ادرارش باشید. علایمی هست که میتواند به شما کمک کند تشخیص دهید آیا کودکانتان برای از پوشک گرفتن آماده هستند یا خیر: ۱.کودک باید توانایی راه رفتن را داشته باشد و کمی بتواند سر پا بنشیند،یعنی در راه رفتن و ایستادن مهارت پیدا کرده باشد ۲.بتواند تعدادی کلمه مثل نه یا بله را بگوید ۳.از اینکه خیس باشد اذیت می شود و از شما میخواهد پوشکش را باز کنید یا خودش سعی میکند پوشکش راباز کند ۴. وقتی مدفوع میکند یا پوشکش خیلی خیس است شما را خبر میکند ۵. پوشکش حداقل برای دو ساعت خشک می ماند توجه کنید که لازم نیست فرزندتان همه ی این نشانه ها را داشته باشد. بلکه از شما به عنوان مادر که بیشترین وقت را با فرزندتان هستید حدس بزنید او اماده است کافی ست و این نشانه ها میتواند بیشتر شما را راهنمایی کند . نکاتی که قبل از شروع اموزش گرفتن کودک از پوشک بهتر است به انها توجه کنید. ۱.یکی دو ماه قبل از شروع آموزش برای کودک کتابی بخرید با این مزمون که بچه ها قبل از اینکه دستشویی داشته باشند خبر میدهند یا خودتان قصه ای برایشان تعریف کنید .خوبی خواندن کتاب این است که علاوه بر اموزش کلامی میتوانید به صورت تصویری به کودکتان اموزش دهید ۲.گرفتن پوشک از کودک و از شیر گرفتن کودک نباید همزمان یا نزدیک به هم باشد باید حداقل دوماه بین این دو عمل فاصله باشد . نزدیک بودن این دو عمل به هم باعث میشود کودک از لحاظ عاطفی و روانی ضربه بخورد ۳. دو تا پنج هفته قبل از شروع آموزش کودکتان را با لگن توالت آشنا کنید ،وقت هایی که خودتان یا همسرتان یا نزدیکان دیگری که با انها رودربایستی ندارید میخواهید به دستشویی بروید و به او اطلاع دهید که دارید برای چه کاری میروید. ادامه در پست بعدی...
27 دی 1398 07:10:12
12 بازدید
aliyeh.heybatii
. لطفا اهل اقدام باش حتی اقدامکهای کوچیک کوچیک و همه ی افکار منفی رو از ذهنت دور کن یه یا علی بگو و به خودت بگو: مگه میشه نشه؟؟؟💪👊 من نه آنم که زبونی کشم از چرخ و فلک/ چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد بفرست واسه اونی که حال خوبش برات اهمیت داره❤ @aliyeh.heybatii @aliyeh.heybatii @aliyeh.heybatii #شانس #نبوغ #پشتکار #اقدام #افکار_مثبت #پایان_خوب #تلاش_هوشمندانه #باور #عالیه_هیبتی #بیرجند
23 خرداد 1399 13:10:53
0 بازدید
aliyeh.heybatii
شما هم از این چالش ها دارید؟ کدوم روش انتخاب میکنید؟ #کودک#تفریح#بازی#کودکان#ساعت_زنگدار #اطلاع_دادن#ترک_محیط #خوش_گذرانی #مشاوره_آنلاین #مشاوره_خانواده #مشاوره_کودک #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #والدین_هماهنگ
28 فروردین 1401 16:44:10
86 بازدید
aliyeh.heybatii
. اثر شش « میم » در #تربیت_کودک و#نوجوان اول: تو #محبوبی دوم: تو #محترمی سوم: تو #میتوانی چهارم: تو #مهمی پنجم: تو #مفیدی ششم: تو #میفهمی اگر ما در رفتار و گفتارمان این ۶ «میم» را به فرزندان مان انتقال دهیم «میم هفتم» که "موفقیت" است، خود به خود خواهد آمد. یعنی #باتری_روانی انرژی دهنده فرد شارژ خواهد شد. در آن صورت این کودک در #تحصیل و #زندگی و #کار و… موفق خواهد شد. #روانشناسی_کودک #تربیت_کودک #عالیه_هیبتی #بیرجند
10 اردیبهشت 1399 05:30:10
0 بازدید
aliyeh.heybatii
. #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #تربیت_کودک #روانشناسی_کودک #فرزند_پروری #فرزندپروری #بیرجند
29 مهر 1399 16:52:49
0 بازدید
عالیه هیبتی
0
0
. داشتم فکر میکردم به همین روزهایم ..... درسال _قبل برای چه چیزها دلم بی قرار بود وحالا نسبت به آن ها بی تفاوتم!..... میدانید چه میخواهم بگویم ؟ میخواهم بگویم زیاد ازغصه های امروزدلتان نگیرد شاید یک سال دیگر یادآوری اش برایتان خنده دار باشد. شهریور ۹۷