aliyeh.heybatii
دنبال کننده
78
پست
691
کمک می کنم رابطه بهتری با فرزندت داشته باشی روانشناس و درمانگر تخصصی کودک و نوجوان مشاور والدین /نویسنده کتاب فرزندپروری آگاهانه مشاوره ۰۹۱۵۷۵۵۳۶۲۶
پست های مشابه
aliyeh.heybatii
#عشق#بخشش #طرز_فکر_رشد #نگاه_مثبت #کودک #تربیت#کودکان #پرورش#آموزش#حال_خوب #امید#نگاه_خدا #انسانیت #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده
15 دی 1399 19:01:05
0 بازدید
aliyeh.heybatii
. همه ما ادما وقتی به دنیا میایم به شدت به والدین و مراقبینمون وابسته هستیم.والدین باید به فرزندانشون کمک کنن تا اونا رو به سمت مستقل بودن هدایت کنن وقتی اصرار داریم که همه ی کارهای کودکمون رو خودمون انجام بدیم، مثلا مدل لباسشو ما انتخاب کنیم،لباسشو ما تنش کنیم،لیوان اب رو ما دستش میدیم،ما بهش غذا میدیم،همه ی کارهاشو ما انجام میدیم، ما میبریمش دستشویی، ما مسواکشو میزنیم، ما کفششو پاش میکنیم و حتی یه لحظه هم تنهاش نمی زاریم ،به نظراتش احترام نمیزاریم،باهاش مشورت نمیکنیم و بیش از حد کنترل داریم روش دقیقا داریم نیاز به خودمختاریشو نشونه میگیریم و یه بچه ی دست پا چلفتی، اضطرابی با عزت نفس و اعتماد به نفس پایین و روابط اجتماعی پایین تربیت میکنیم. حواسمون باشه ، نیاز به خود مختاری یه نیاز اساسی در بچه هاست اصلا نیاز نیست همه ی کاراشو ما انجام بدیم که عالی انجام بشه گاهی اجازه بدیم خودشون کاراشونو انجام بدن حتی اگه اشتباه انجام بدن ،اجازه بدیم خودش کفششو بپوشه حتی اگه تا به تا بپوشه چه اشکالی داره؟؟ اینجوری بالاخره خودش یاد میگیره، اجازه بدیم خودش لباسشو انتخاب کنه، خودش مسواک بزنه حتی اگه اوایل درست نزنه هیج اتفاقی برای دندوناش نمیفته بهتون قول میدم!!
12 فروردین 1399 05:35:03
0 بازدید
aliyeh.heybatii
نمی دانم وقتی غذایی که پیک موتوری رستوران برایتان می آورد سرد است، چه می کنید. نمیدانم وقتی سوار تاکسی می شوید و می بینید کولر را روشن نکرده، چه می کنید. نمیدانم وقتی کتابی را میخرید و میبینید که جلد آن تا شده یا صفحه ای از آن کثیف است چه می کنید. نمی دانم وقتی از سوپرمارکت خرید می کنید و متوجه می شوید که یکی از اقلام، اشتباه ارسال شده چه می کنید. نمی دانم وقتی در کافی شاپ، کمی از چای در نعلبکی ریخته یا نانی که می آورند کمی مانده است، چه می کنید. من معمولا چیزی نمی گویم مگر این که مجبور شوم (مثلاً کفشی بخرم و کفش دیگری تحویلم شود که در آن جا هم تا حد امکان، ایراد را گردن می گیرم و مثلاً میگویم ظاهراً من در توضیح مشخصات کفش اشتباه کردهام یا خوب بیان نکردم). قدیم ها چنین اخلاقی نداشتم. اما چند سال پیش، دوستی من را با مفهوم "مهمانی دنیا "آشنا کرد. و گفت: بعضی در دنیا، مثل صاحب خانه اند و برخی مثل مهمان. وقتی به عنوان مهمان جایی میرویم، توقعات کمتری داریم. به طعم غذا، کهنه بودن میوه، به رنگ در و دیوار، اعتراض نمی کنیم. انگار " پیچپذیرش" مان را چرخانده اند و روی سطح دیگری تنظیم کردهاند. در دنیا میتوان دو جور زیست. مثل صاحبان دنیا و مثل مهمان های دنیا. یادم هست به او گفتم: اگر هیچ کس اعتراض نکند، هیچ چیز بهتر نمی شود. همه چیز بد می ماند. این نسخه ی تو، نسخه ی سقوط و قهقراست. اما او پاسخ داد: همیشه کسی هست که اعتراض کند. دنیا، صاحبان فراوان دارد. چیزی که کم است، مهمان است. نگاه طلبکارانه- حتی وقتی حق با توست- بر روی روش و منش تو تاثیر میگذارد و از تو انسان دیگر می سازد و تو از جمع "اقلیت مهمان "به " اکثریت صاحب خانه" میراند. دوستم دیگر بین ما نیست. از مهمانی دنیا رفته است. اما حرفش هنوز گوشه ذهنم مانده . دنیا، بازی بزرگی است که من، در چند صحنه از آن، مهمان هستم. همین و نه بیشتر. این روزها که اینجا و آنجا برخوردهای طلبکارانه را می بینم، با خودم می گویم شاید محروم شدن ما از بسیاری از حقوق طبیعی مان در عرصه های عمومی، ما را به سمت طلبکاری افراطی در قلمرو های خصوصی سوق داده باشد. شاید هم، چنین نباشد. نمی دانم. #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده
16 بهمن 1399 17:34:19
0 بازدید
aliyeh.heybatii
. زمانی که فرزند شما ناراحت است و برای درد دل نزد شما می آید، ممکن است به عنوان مثال بگوید: . - از معلمم متنفرم - از خاله بدم میاد - بابا رو دوست ندارم - دیگه خونه مادربزرگ نمیام - از خواهرم یا برادرم بدم میاد در چنین شرایطی: نصیحت نکنید حالت دفاعی به خود نگیرید سعی نکنید فرزندتان را متقاعد کنید که اشتباه میکند سعی نکنید نظر او را عوض کنید سعی نکنید در حمایت از دیگران صحبت کنید در چنین مواردی: شنونده خوبی باشید: یعنی به حرف هایش مشتاقانه و فعال گوش کنید و در انتها بگویید این طور که من متوجه شدم ( اتفاقی که افتاده و برایتان تعریف کرده را خلاصه بازگو کنید) احساسش را بازگو و تایید کنید: یعنی بگویید پس الان تو خیلی ناراحتی یا عصبانی( یا هر احساسی که در آن لحظه دارد) هستی... سعی کنید علتش را متوجه شوید تا بهتر بتوانید به او کمک کنید: برای فهمیدن علت از او بپرسید: چی شده که این احساس رو پیدا کردی... یا چی شده که اینقدر عصبانی هستی؟ با این روش هم هوش هیجانی فرزندتان را بالا می برید هم فرزندتان به شما اعتماد می کند.
21 دی 1398 08:09:42
4 بازدید
aliyeh.heybatii
چند دقیقه تامل کنید! چقدر از دوست داشتن های ما این شکلیه؟ تا دیر نشده خودمونو تغییر بدیم و با باورهای اشتباهمون خداحافظی کنیم و اگه نیاز به مشاوره داریم حتما اقدام کنیم #عالیه_هیبتی_روانشناسی_کودک #نوجوان#خانواده
28 مهر 1399 09:17:44
2 بازدید
aliyeh.heybatii
#فرزندپروری_مثبت #والدین_آگاه #قاطعیت #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #بیرجند
23 بهمن 1399 19:15:20
0 بازدید
عالیه هیبتی
0
0
از جملاتی مثل: تو دیگه بزرگ شدی خانم شدی دیگه اقا_مرد شدی این کار بچه کوچولوهاست ،تو دیگه بچه نیستی و... زیاد و نابجا استفاده نکنید چون او را از دنیای کودکی به دنیای بزدگسالی میبرید و کودک از خود انتظار کودکی کردن ندارد و رفتار بزرگسالانه هم خارج از حد و توان اوست. این تعارض شخصیت ، تفکر و عدم توانایی در عمل باعث میشود اعتماد به نفسش پایین بیاید و احساس ناکارامدی داشته باشد. اگر بچه ای بزرگتر از سنش داره رفتار میکنه مثل یک باغیه که زودتر از موعد شکوفه داده باغبون خوشحال نمیشه بلکه ناراحت میشه چون اگه یه بارون بزنه شکوفه ها از بین میرن ؛این ها نشانه ی باهوشی نیست نشانه ی کودکی نکردن کودکه #کودک#نوجوان#شخصیت#دنیای_کودک #دنیای_بزرگسالان #مشاوره_کودک#مشاوره_نوجوان##تعارض#والدین_سمی #والدین_آگاه #توانایی_کودکان #فرزندپروری_مثبت #فرزند_سالم #عالیه_هیبتی_روانشناس_کودک_نوجوان_خانواده #بیرجند #خراسان_جنوبی